ترخیص کالا

ترخیص کالا به چه معناست؟

ترخیص به فرایندی گفته می شود که مالک بار یا نماینده آن، طی انجام مراحلی و در طبق چهارچوب و قوانینی که توسط اداره گمرک کشور تعیین می شود، کالای مورد نظر را با موفقیت از گمرکات آزاد می کنند.

به علت آنکه خدمات ترخیص کالا از گمرک کار تخصصی است، برای آنکه متحمل خسارت های سنگین مالی نشوید، باید توسط فردی انجام شود که اطلاعات کافی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا بین المللی و انواع کالا را دارد و به تمامی قوانین گمرکی روز کشور آگاهی کامل دارد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

در این بخش از آموزش ترخیص کالا قصد داریم به مراحل آن بپردازیم. انجام مراحل ترخیص کالا در گمرک دارای یکسری مسیرهای پر پیچ و خمی است که برای یک شرکت فعال و با تجربه در زمینه واردات و صادرات شاید کار آسان و ساده ای به شمار رود، اما قطعاً برای افراد غیر متخصص یکی از سخت‌ترین کارها خواهد بود. پس از اینکه به آماده‌سازی مدارک ترخیص کالا در گمرک پرداختید باید این مراحل را دنبال کنید.

  • گام اول: دریافت پروفرما از فروشنده

در مرحله اول باید از هر شرکتی که کالای مود نظر خود را خریداری کرده اید پیش فاکتور دریافت کنید که در آن نحوه پرداخت و تعهد طرفین و … مشخص شده است.

  • گام دوم: ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

قبل از شروع این مرحله باید در ابتدا به بررسی نوع کالای خود( ممنوعه، مشروط و مجاز) بپردازید. سپس با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه ثبت سفارش کالابه صورت رسمی اقدام به وارد کردن کالای خود به کشور را انجام داده اید.

  • گام سوم: تخصیص ارز از بانک مرکزی

واردکننده پس از ثبت سفارش در سامانه، باید برای اجازه و دریافت ارز نیمایی یا حواله خرید کالا، به شعبه بانکی که در پروفرما خود مشخص کرده مراجعه کند. این مرحله تا 30 روز ممکن است طول بکشد.

  • گام چهارم: ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی

اولین مرحله برای ترخیص فوری کالا از گمرک به این صورت است که باید به تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت اطلاعات در سیستم گمرک کشور بپردازید. این مراحل ترخیص کالا در گمرک که شامل ارائه اسناد جهت اظهار کالا (اظهارنامه واردات قطعی، کپی کارت بازرگانی معتبر، قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدأ، بیمه نامه گمرکی و …) می باشد، به ثبت اطلاعات شما به صورت آنلاین و مستقیم می پردازد.

حال پس از آن نیز نوبت به بررسی و تائید اظهارنامه می رسد. درواقع اگر تمامی اطلاعات را به درستی درج کرده باشید، نرم‌افزار یک شماره سریال و یک شماره عطف به شما ارسال خواهد نمود. پس از آن از اطلاعات خود پرینت گرفته و نگه دارید.

 
 
  • گام پنجم: اخذ کوتاژ گمرکی و تعیین مسیر در دایره احراز هویت

در گام بعدی شما باید به انجام مراحل احراز هویت و اظهارکالا بپردازید. دایره احراز هویت که به همان دایره فنی گمرک اشاره می نماید، اسناد را مورد بررسی قرار داده و پس از تائید نمودن شماره ثبت یا کوتاژ (ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک) را درج می کند. حالا که به اخذ کوتاژ گمرکی پرداختید، اظهارنامه لاک و مهر می گردد. حال در طول این مراحل ترخیص کالا در گمرک از سه مسیر سبز، زرد و قرمز جهت ترخیص کالا استفاده می نمایند.

این مسیرها برای صرفه جویی در زمان و نیرو و در دیگر مشکلات مقابل تعیین می گردند که به عواملی همچون نوع کالا، درصد مأخذ حقوق ورودی و … بستگی دارند. مسیر سبز به معنای دریافت مجوزهای لازم، مسیر زرد به معنای چک کردن مدارک و اسناد به وسیله کارشناسان گمرکی و مسیر قرمز نیز ارزیابی و کنترل کالا به صورت فیزیکی و دریافت مجوز و تأییدیه توسط کارشناسان می باشند.


  • گام ششم: کنترل و ارزیابی کالا

در پی این مراحل پس از آنکه مسیر تعیین گردید، کالاها مورد ارزیابی قرار می گیرند. نکته جالب اینکه تمامی این پیگیری و انجام امور در کوتاه ترین زمان به وسیله  بازرگانی خبره و مستبد به آسانی انجام می پذیرد. پس از اینکه بررسی و کنترل کالا با موفقیت انجام گشت، وارد مرحله دریافت مجوز می شوید.

  • گام هفتم: دریافت مجوزهای به کار گرفته شده

از دیگر مراحل ترخیص کالا در گمرک دریافت مجوز های لازمه است که به وسیله سیستم و کارشناس و با توجه به نوع کالا تعیین می گردند. از جمله این مجوزها می توان به استاندارد، بهداشت، تجهیزات پزشکی، جهاد و … اشاره نمود.

  • گام هشتم: بررسی نمودن اظهارنامه به وسیله کارشناس

بررسی تعرفه و تطبیق کالا با اسناد گام بعدی است که توسط کارشناس سرویس صورت می پذیرد. این کارشناس وظیفه دارد تا به بررسی تمامی اسناد و مجوزهایی که اشاره کردیم بپردازد و رئیس سرویس نیز امضاها و روند نهایی پرونده ها را دنبال کرده و اجازه را صادر می کند.

  • گام نهم: صدور سند ترخیص و پرداختی های گمرکی

در این مرحله از مراحل ترخیص کالای وارداتی از گمرک، یک مبلغی از سوی گمرک تعیین می شود که صاحب کالا می بایست آن مبلغ را به صورت فیش نقدی به حساب گمرک واریز نماید. حال فیش را دریافت کرده و پروانه سبز گمرکی را برای او صادر می نمایند. این پروانه سبز نشان دهنده به پایان رسیدن عملیات ارزیابی بوده و صاحب کالا این اجازه را دارد تا به خروج کالاهای خود پس از انجام موفقیت آمیز مراحل ترخیص کالا از گمرک بپردازد.

  • گام دهم: انبارداری و اجازه بارگیری

بعد از اینکه تمامی تشریفات کار در سرویس ارزیابی، صدور سند ترخیص، پرداختی های انجام گشته با شرکت حمل و نقل و دریافت قبض انبار و سایر مدارک لازم به درستی صورت پذیرفت، اجازه بارگیری به شما خواهند داد. در طی این مراحل ترخیص بار از گمرک یک مبلغی نیز باید جهت انبارداری بپردازید. این مبلغ با توجه به قوانین گمرک های مختلف متفاوت بوده و هزینه ها نیز بر حسب بارگیری، بیمه، مدت زمان ماندگاری کالا در انبار و … تعیین می گردند.

  • گام یازدهم: خارج شدن کالا از گمرک

حال در پایان با دریافت بیجک انبار از انبار دار که نشان دهنده تحویل کالا به صاحب مال می باشد، می توانید کالای خود را بارگیری کرده و محموله پس از بررسی های خروجی به انبار مشتری ارسال می گردد. در نظر داشته باشید شرکت خدمات ترخیص کالا صباغی زاده  تمام این مراحل ترخیص کالای وارداتی در گمرک را با نهایت دقت و سرعت و بدون اتلاف وقت به انجام می رساند.

اظهارنامه صادراتی

بازرگانان برای نگهداری کالا در گمرکات کشور و صادرات کالا نیاز به اظهارنامه صادراتی که به نوعی اظهارنامه گمرکی نیز هست دارند. برای ارائه اظهارنامه صادراتی باید از طریق سامانه ELP اقدام نمایید.

یکی از اولین مراحل ترخیص کالا از گمرک آماده کردن اسناد و مدارکی است که باید در رابطه با آن به خوبی برنامه ریزی کرده تا بتوانید به اداره گمرک مراجعه کنید. این مدارک به چندین دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

1. مدارک مربوط به کالا:

بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه، پیش فاکتور یا پروفرما اینویس، گواهی مبدا، فهرست عدل بندی، فاکتور، بیمه نامه در صورت وجود، ثبت سفارش بازرگانی، گواهی بازرسی، مجوزهای قانونی و گواهینامه استاندارد

2. مدارک مربوط به صاحب کالا:

اصل کارت بازرگانی، اصل کارت ملی، کپی تمامی صفحه های کارت بازرگانی، کپی صفحه کارت ملی مربوط به صاحب کالا

3. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا:

اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی وکالت نامه محضری، کپی دفترچه بیمه، کپی معرفی نامه، کپی وکالت، اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه

آیا کالاها قبل از ترخیص بازرسی می شوند؟

هنگامی که کالا از یک کشور به کشور دیگری ارسال می شود، قبل از ترخیص بار باید از گمرک عبور کند. گمرک تمامی بسته های بین المللی ورودی به کشور را بررسی می کند تا مطمئن شود که با قوانین و مقررات و سیاست کشور مطابقت دارد و همچنین تعیین می کنند که چه عوارض و مالیاتی به کالا تعلق می گیرد.

 بسته ها و محموله ها قبل از ترخیص کالا از گمرک بدون دلیل موجه باز نمی شوند. هر محموله از طریق دستگاه اسنکر یا اشعه ایکس بررسی و تطابق داده می شود. با این وجود اگر بسته ای آسیب دیده باشد، یا با اطلاعات فرم اظهارنامه کالا مطابقت نداشته باشد، فورا آن را باز می کنند.
کارشناسان شرکت بازرگانی کارگو وحید شما را در امر ترخیص کالا از گمرکات ایران راهنمایی میکنند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.